Baduanjin

八段锦

Baduanjin

Vuit Teixits de Seda



Zhongli Quan BADUANJIN (Vuit Teixits de Seda o Vuit Tècniques Elegants) és un mètode molt antic que conté el millor del Qigong Taoista, i es troba registrat per primera vegada en el Zhongli Baduanjinfa, apèndix del Xiuzhen Shishu 修真十书 (Deu Textos per l’Estudi de la Realitat), text inclòs en el Cànon Taoista (Daozang, TT 263, fascicle 125, juan 19, part 4ª Zhongli Chuandaoji ), datat vers el segle XII, i atribuït al Mestre Han Zhongli (Zhongli Quan), cèlebre taoista membre dels Vuit Immortals, qui la va ensenyar a l’Avantpassat Lü Dongbin ("... els 8 exercicis de Zhongli van ser escrits en una paret de pedra, de ma del mestre Lü, i així es van transmetre al món". Veure Maspero H. El Taoismo y las religiones chinas, pp 553-57, Ed. Trotta , Madrid, 2000). Curiosament, però, aquesta tècnica ens ha estat transmesa gràcies als monjos budistes del monestir de Shaolin, des del segle 14 com proven escrits com Weisheng Yijinjing, Neigong Tushuo i Yijinjing shi’er duanjin.

Actualment la pràctica del Baduanjin (un dels Qigong més famosos en tot el món) es divideix en dues parts:

A. BADUANJIN Dret (També conegut com a Baduanjin Marcial o Baduanjin Extern), que es practica parat sobre ambdós peus.
B. BADUANJIN Assegut (Anomenat Baduanjin Civil o Baduanjin Intern) que es practica en postura asseguda, posant les cames en diferents posicions.

Aquests dos mètodes contenen tota la teoria i els punts importants en uns versos tradicionals que també transcrivim, i que representen l’ànima de la pràctica.

El Baduanjin en postura dreta fomenta les qualitats més físiques de l’exercici, fent que els /les practicants guanyin força, equilibri, resistència, alhora que aprenen els moviments bioenergètics fonamentals.

El Baduanjin assegut és més proper a les antigues tècniques taoistes de meditació i alquímia. Entre les seves accions hi ha gestos rituals (empassar saliva, picar de dents, etc.) que mereixen una explicació doble: a) aspecte higiènic i terapèutic; i b) aspecte de desenvolupament interior. És necessari que tots els practicants coneguin ambdues explicacions.

 


文 八 段 锦

Wen Ba Duan Jin

8 Teixits de Seda en Postura Asseguda

         Baduanjin

Gravats originals dels Baduanjin al Xiuzhen xishu. Cànon Taoista (Daozang)





1.- Amb els ulls mig tancats, seu en meditació; Concentra’t i aquieta els teus pensaments, el teu esperit, mentre tanques fort els punys.

Posició asseguda amb les cames creuades (cama dreta creuada damunt l’esquerra).El cos estirat, sense tensió, relaxant; les axil·les estan obertes. Tancar lleugerament els punys amb el dit polze a l’interior, tocant la base del dit anular i portar-los davant l’abdomen, concentrant la ment en el Dantian, mirant recte endavant i passar gradualment a la respiració abdominal. Restar en quietud uns minuts.

2.- Fes picar les dents trenta-sis vegades , agafant la muntanya Kunlun amb les mans

Amb la llengua tocant el paladar, fer picar les dents superiors amb les inferiors 36 vegades; fer una lleugera pausa, dividir la saliva dins la boca en tres parts i empassar-la generada en tres glops (El cap mira enlaire i després baixa mentre empassem per a fer un soroll de deglució, que és molt important; també podem visualitzar el Qi de la saliva pujant a l’interior del crani en el moment d’empassar).

Desprès, creuar les mans, aixecar-les lenta i concentradament fins damunt del cap, enrere i a baix fins posar-les darrere el clatell, en l’os occipital (muntanya Kunlun); les mans empenyen amb força l’occipital, i simultàniament el cap fa resistència enrere, per a generar dues forces oposades; parar i relaxar, sense moure la postura. Repetir l’acció unes deu vegades. Cal coordinar la respiració: inspirar quan s’empeny, expirar quan es relaxa.

3. - Toca els "tambors del Cel" a cada costat, fins a vint-i-quatre vegades

En la mateixa posició, les mans es mouen endavant per a tapar els oïdes, els dits oberts com un ventall (el costat del dit petit endavant); els dits índex estan encarats i tocant el punt d’acupuntura Yuzhen (coixí de jade). Tot seguit, el dit mig es posa damunt l’índex i se’l fa lliscar ràpidament i amb força per que vagi a picar rítmicament el punt Yuzhen , generant un soroll com de tambor dins els oïdes. Es repeteix 24 vegades. Després, relaxar cobrint les orelles amb els palmells. La respiració es suau i homogènia.

4.- Inclina’t lleugerament i fes girar la "Columna del Cel", mentre el Drac Vermell remou les aigües; glopeja trenta-sis vegades, per fer que l’Aigua Màgica t’ompli la boca; Reparteix-la en tres parts, i utilitza la imaginació per a enviar-la al Dantian.

Des de la postura anterior, les dues mans es mouen per davant el pit i va a posar-se damunt les cuixes; les mans es creuen amb els palmells vers el Cel. Els músculs del clatell estan relativament en tensió. Utilitzant aquesta "tensió" acumulada als angles del cap, inclinar lleugerament el cap i fer-lo girar a esquerra i a dreta 24 vegades (el mètode consisteix en tibar els músculs de la part esquerra del clatell per fer que el cap giri en aquesta direcció; després, relaxar-los i fer tensió amb els del costat dret, per moure el cap en aquesta direcció; quan el cap arriba al límit, forçar amb molt de compte i mirar de reüll per a estimular més l’energia). Després de fer aquest moviment, tancar la boca i remoure la llengua, botir les galtes i remullar la boca amb la saliva 36 vegades; quan la quantitat de saliva augmenti, dividir-la en tres parts i empassar-la en tres glops fent un soroll, imaginant que la seva energia puja primer en direcció al Dantian superior i tot seguit, baixa al Dantian inferior de l’abdomen; concentrar la ment en el Dantian uns moments, imaginant que el cor és encès per una torxa i que les seves flames, poc a poc, s’escampen per tot el cos.

5.- Concentra l’alè i frega’t les mans per escalfar-les, i fes massatge a la Porta de l’Essència de l’esquena; després, utilitza aquest Qi inspirat, imaginant que el melic s’escalfa com el foc

Assegut de manera correcta, ben drets, es fa una inspiració molt plena i profunda (sense soroll) , es fa baixar el Qi al Dantian , es fa una pausa retenint l’aire inspirat (el temps es calcularà d’acord a les pròpies condicions; està totalment desaconsellat bloquejar bruscament l’aire, i completament prohibir forçar la retenció. El procés seria semblant a "beure" l’aire com si fos un líquid, sentint com els pulmons i el Dantian s’omplen sense esforç).Quan es noti una sensació de calor a l’abdomen, fregar ambdues mans fins que s’escalfin, i després, posar-les ràpidament als ronyons, amb els dits cap avall, per a fer un massatge als punts Shenshu, a ambdós costats de la zona lumbar, més de 20 vegades. La intenció (Yi) dirigeix el Qi, i Yi i Qi van junts des del cor vers els ronyons, guiant un foc cap a baix, augmentant la sensació de calor en la zona lumbar, que hauria d’arribar a ser molt intensa. Després, expirar lenta i suaument.

6.- Fes rodar el torn alternant esquerra i dreta, estira ambdues cames de manera relaxada

Asseguts amb l’esquena recta, estirar les cames endavant. Les mans abandonen la regió lumbar i van a posar-se davant el pit amb els punys mig tancats. Com si es fes rodar la roda d’un molí, els dos braços tracen cercles verticals, punys mig tancats, palmells avall, endavant, 36 vegades, i després ho fan en direcció contrària. Les cames no es poden doblar. Els cercles no seran ni massa grans ni massa forçats. Es important sentir com el moviment mobilitza els omòplats, que son la clau de l’exercici. La ment impulsa el Qi des del Dantian per que travessi la barrera Jiaji (punt de la columna a l’alçada del cor) i per que arribi al Niwan (Palau energètic dins el cervel).

7.- Creua les mans com suportant quelcom eteri, inclinant el cap, agafa’t els peus varies vegades

Sense moure la posició anterior. Les dues mans arriben davant l’abdomen. Llavors, creuar els dits, els palmells cap el terra, i aixecar els dos braços per davant del pit, pujant enlaire i girant suaument per a posar-se damunt el cap, palmells vers el cel; estirar i relaxar el braços fent força com si s’aguantés el pes d’una gran roca; després, relaxar i baixar lleugerament les mans creuades fins que els palmells descansin damunt el cap; repetir 3 o 9 vegades. Fer una pausa, separar les mans amb els braços encara per sobre el cap, doblar el tors endavant, estirar les mans i agafar la punta dels peus (l’ideal seria tocar el punt Yongquan al terç superior de la planta del peu). Repetir 12 vegades. Després, redreçar el cos, tornar a creuar les cames i seure drets.

8.-Després de l’arribada de l’aigua, glopeja-la i empassa el líquid; has de fer això tres vegades, empassant l’Aigua Màgica nou vegades; fes passar-la avall amb un só semblant l’eco, així es regularan espontàniament els cent meridians; quan el "Molí d’Aigua" completi el seu transport, s’encenen unes flames que incendien tot el cos.

En la postura asseguda amb les cames creuades, tancar els ulls i esperar a que la saliva apareixi dins la boca, botir les galtes, remoure la saliva i dividir-la en tres parts, per a empassar-la fent soroll. Repetir el procés nou vegades.

Finalment cal moure el Molí d’Aigua , és a dir, activar l’Òrbita Microcòsmica, concentrant en primer lloc la ment al Dantian , utilitzant la ment per a imaginar que tot l’abdomen s’escalfa com si tingués un foc interior i utilitzar la intenció per a portar el Qi des del Dantian cap a baix, al periné (Huiyin), i, tancant l’anus com reprimint l’impuls de defecar, fer pujar l’energia a través del canal Du de la columna vertebral des dels ronyons, per l’esquena, cap a les vertebres cervicals fins dalt del cap, i després, avall per la línia frontal mitja (canal Ren) passant per la cara, el pit, cap el melic i de retorn al Dantian, repetint el cicle. Cal fer notar que es desaconsella qualsevol tensió o esforç en practicar això.

Sentir com el foc interior està cremant i notar el calor en tot el cos (Els practicants avançats poden fer aquesta meditació del Foc mentre retenen l’alè). Per a acabar la pràctica, posar les mans superposades damunt el melic i fer 36 voltes en sentit de les agulles del rellotge i 24 en contra. Utilitzar les mans per a rentar-se la cara en sec.

En cas de no sentir la mobilització d’energia en la Microcòsmica, es pot invertir un cert temps de pràctica exclusivament en la concentració al Dantian inferior, aplicant la respiració abdominal normal. La pràctica perfecciona, i qualsevol desig intens de moure l’energia de forma artificial o antinatural queda especialment prohibida.

  

Això és el Baduanjin, Hauràs de practicar-lo a migdia i a mitjanit; fes-lo constantment, sense descans, i totes les malalties es transformaran en pols.


La pràctica dels 8 Tresors s’ha de dur a cap en el període del Yang viu, és a dir, després de la mitjanit (hora Zi) i abans del migdia (hora Wu ). A més de ser un excel·lent Qigong terapèutic, que enforteix el sistema immunitari i augmenta la consciència interior, prepara als practicants per a les primeres etapes de l’Alquímia taoista (Neidan)


© 2001 Jordi Vilà